بهره‌وری مدیریت کسب و کار

معرفی 10 کتاب درباره بهره‌وری که باید بخوانید

معرفی 10 کتاب درباره بهره‌وری که باید بخوانید

وقتی به افزایش بهره‌وری فکر می‌کنید، احتمالاً به این فکر نمی‌کنید که میتوانید کتاب بخوانید حتی اگر آن کتاب درباره بهره‌وری باشد. با این حال، کتاب خواندن یکی از بهترین‌ کارهایی است که می‌شود انجام داد.

خواندن راهی آسان برای یادگیری برخی از بهترین نکات، ترفندها و ابزارهایی در مورد بهره‌وری است که می‌توانید در زندگی روزمره خود به کار ببرید. اگر به دنبال یک لیست خوب کتاب درباره بهره‌وری هستید که در زمان استراحت آن را بخوانید یا گوش بدهید، این پست رو مطالعه کنید.

در این مقاله، به معرفی 10 کتاب درباره بهره‌وری می‌پردازیم که به شما کمک می‌کند تا از زمان و روزهای خود بهترین استفاده را ببرید.

فهرست مطالب

چرا خواندن کتاب درباره بهره‌وری ایده خوبی است؟

قبل از اینکه وارد بخش معرفی کتاب شویم، خیلی کوتاه به این موضوع بپردازیم که چرا خواندن کتاب‌ درباره بهره‌وری ایده خوبی است. براساس مطالعات مؤسسه تحقیقاتی پیو سرانه مطالعه در دنیا رو به کاهش است و حدود 26 درصد از افراد اذعان داشتند که در سال گذشته حتی لای هیچ کتابی را باز نکرده‌اند.

گفته می‌شود، اگر تا پایان سال بتوانید برای خواندن حتی یک کتاب (پیشنهاد می‌شود کتاب درباره بهره‌وری باشد) وقت بگذارید، کار مثبتی انجام دادید، زیرا به شما کمک می‌کند در کار و زندگی روزانه‌تان مؤثرتر باشید. به علاوه این کتاب‌ها اغلب به راحتی قابل درک و کاربردی هستند و نکات و ترفندهایی را ارائه می‌دهند که می‌توانید راحت و سریع آن‌ها را به کار ببرید.

به طور کلی، خواندن کتاب‌ درباره بهره‌وری یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه در زمان است که مزایایی برای سلامت روان نیز دارد. به عنوان مثال، مطالعه‌ای که در انگلستان انجام شد، نشان می‌دهد که مطالعه کردن، استرس را تا 68 درصد کاهش می‌دهد. چی از این بهتر؟

در ادامه این مقاله، نگاهی به عناوین لیست 10 کتاب درباره بهره‌وری بیندازیم تا بتوانید براساس نیازهای خود در مسیر بهره‌وری حداکثری قرار بگیرید.

عناوین برتر کتاب درباره بهره‌وری: کتاب مناسب نیازهای خود را پیدا کنید

لیست پیش‌رو به شما در خصوص نیازها و مسائل مختلف مشاوره بهره‌وری می‌دهد. اگر می‌خواهید بدانید کدام کتاب برای شما مناسب‌تر است، حتماً توضیحات و بخش‌های «بخوانید اگر …» را نگاه کنید.

1. 7 عادت مردمان مؤثر

نویسنده: استفان کاوی، مترجم: صدیقه فرهادی، انتشارات: هورمزد

این کتاب ابتدا در سال 1989 منتشر شد و از زمان انتشار تاکنون بیش از 25 میلیون نسخه فروش داشته است. تمرکز این کتاب رویکردی است که بر همسویی با “اخلاق شخصیت” شما متمرکز است و با تشکیل مجموعه‌ای از هفت عادت اتفاق می‌افتد. این عادات به خواننده این امکان را می‌دهد که از وابستگی به وابستگی متقابل برای حداکثر اثربخشی در زندگی حرکت کند. اگر بیشتر به اصلاح رفتار بلندمدت علاقه دارید تا ترفندهای سریع، کتاب سطح بالا و خوبی برای بهره‌وری است.

نقل قول: «بیشتر مردم برای فهمیدن گوش نمی‌دهند. آنها برای پاسخ دادن گوش می‌دهند.»

بخوانید اگر: علاقه‌مند به افرادی هستید که بینش‌های متحول‌کننده زندگی دارند، حتی اگر خودشان آن‌ها را کامل به کار نبسته‌اند.

 2. کار عمیق: قوانینی برای تمرکز در دنیایی آشفته

نویسنده: کال نیوپورت، مترجم: ناهید ملکی، انتشارات: نوین

کار عمیق نیوپورت کتابی است که بر حذف شلختگی، سر و صدا و حواس‌پرتی دنیای مدرن تمرکز دارد تا بتوانید روی کار عمیق و سازنده تمرکز کنید. این کار در دنیای فناوری دشوار است (به تماس‌های تلفنی مکرر، پیام‌های بی‌پایان و حجم انبوه ایمیل‌های خوانده نشده فکر کنید.) اگر می‌خواهید موانعی را که در مسیر کار عمیق شما قرار دارند را درک کنید و از شر آن خلاص شوید، این کتاب درباره بهره‌وری برای شما مناسب است.

نقل قول: «بهم ریختگی ذهنی کمتر به معنای منابع ذهنی بیشتر برای تفکر عمیق است.»

بخوانید اگر: برای ورود به کار عمیق نیاز به کمک دارید، و می‌خواهید بدون حواس‌پرتی روی یک کار دشوار یا سخت تمرکز کنید.

کتاب درباره بهره‌وری

3. به سرانجام رساندن کارها: هنر بهره‌وری بدون استرس

نویسنده: دیوید آلن، مترجم: ایمان امینی، انتشارات: سرور کیان

این کتاب برای مجموعه‌های کسب‌وکاری تدوین شده است و مجموعه‌ای از سمینارها، دوره‌ها و کتاب‌های کاری را بوجود آورده است که مردم در سراسر جهان استقبال خوبی از آن کرده‌اند. این کتاب درباره بهره‌وری با معرفی نکات و اصولی در مورد سازمان، اولویت‌بندی و هدف‌گذاری واضح، بینش معناداری را در مورد چگونگی آرامش‌بخشی به عنوان بخشی از استراتژی کلان به اشتراک می‌گذارد.

در ایران این کتاب توسط انتشارات های مختلف ترجمه شده است و توسط اپلیکیشن‌های کتاب به صورت خلاصه صوتی نیز قابل دسترسی است:  نشر در دانش بهمن، انتشارات سرور کیان/ اپلیکیشن کتابراه، اپلیکیشن نوار (انتشارات نوین کتاب گویا)

نقل قول: «اگر به آنچه مورد توجه شماست توجه کافی نداشته باشید، در نهایت توجه شما بیشتر از آنچه که باید باشد، به آن جلب می‌شود.»

بخوانید اگر: برای غلبه بر احساس سردرگمی، اضطراب و تعمیق در کار به کمک نیاز دارید.

4. اصل‌گرایی: اصل را بچسبید و فرع را رها کنید

نویسنده: گرگ مک‌کیون، مترجم‌ها: دکتر بهنام شاهنگیان و مهدی مصلحی، انتشارات: آموخته

اصل‌گرایی یک کتاب درباره بهره‌وری مناسب برای افرادی است که به دلیل مشغله زیاد و نداشتن وقت کافی احساس سردرگمی می‌کنند. اصل گرایی یک استراتژی مدیریت زمان یا یک تکنیک بهره‌وری نیست، بلکه یک نظم و انضباط سیستماتیک برای تشخیص موارد ضروری و حذف تمامی موارد غیرضروری است. در نتیجه اصل‌گرایی می‌توانیم بالاترین زمان ممکن را برای چیزهایی که واقعا مهم هستند، داشته باشیم.

انتشارات و اپلیکیشن‌هایی که در ایران این کتاب درباره بهره‌وری را ترجمه کرده‌اند، عبارتند از: انتشارات شمشاد ذهن آویز، آرشیو روز، آرایان، تألیف، آموخته، مات (مینی بوک)، شاهدخت پاییز و مرکز تحقیقات و توسعه سازمان اتکا و اپلیکیشن کتابراه (انتشارات شمشاد).

نقل قول: «اصل‌گرایی این نیست که چگونه کارهای بیشتری را انجام دهیم، بلکه در مورد چگونگی انجام کارهای درست است. این به این معنا نیست کار کمتری انجام دهید. منظور این است که عاقلانه‌ترین سرمایه‌گذاری ممکن از زمان و انرژی خود را انجام دهید.

بخوانید اگر: به دنبال استراتژی هستید که به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی کاملاً ضروری است تا بتوانید در انجام کارهایی که بیشترین اهمیت را دارد، تا حد امکان سازنده باشید.

 

کتاب درباره بهره‌وری

5. هنر دستیابی به تمرکز:‌ روشی کارآمد برای کسب خروجی بیشتر با کار کمتر

نویسنده: مایکل هایت، مترجم: حمیدرضا توحیدی، انتشارات: میلکان

بیش از 25000 متخصص از ایده‌های مطرح شده در این کتاب برای داشتن روزهای کاری پربارتر استفاده می‌کنند. این کتاب درباره بهره‌وری به شما می‌آموزد که چگونه وظایف و تعهدات خود را گلچین کنید، موارد غیر ضروری، وقفه‌ها و حواس‌پرتی را حذف کنید و مرزهایی تعیین کنید که از تمرکز شما محافظت می‌کند و نتایج را به ارمغان می‌آورد. اگر می‌خواهید یک رویکرد ساده برای بهره‌وری تنها در سه مرحله داشته باشید، این کتاب مناسب شماست.

نقل قول: «بهره‌وری واقعی این است که بیشتر چیزی را انجام دهید که تمایل دارید.»

بخوانید اگر: برای تشخیص اینکه چه چیزی در زندگی روزمره مهم است (و چه چیزی نیست) به کمک نیاز دارید. این کتاب به شما کمک می‌کند تا در مورد چگونگی اولویت‌بندی بهتر کارتان شفافیت و جهت‌گیری پیدا کنید.

6. اصول من در برنامه‌ریزی کار و زندگی

نویسنده: ریموند دالیو، مترجم: عباس احمدی، انتشارات: راوشید

این کتاب که توسط بنیانگذار مؤسسه Bridgewater (یکی از مهم‌ترین شرکت‌های خصوصی امریکا) نوشته شده است، درباره اصول غیرمتعارفی است که طی 40 سال گذشته در تجارت و زندگی توسعه داده، اصلاح و استفاده شده است. اگر می‌خواهید با اصطلاحاتی مانند «صداقت رادیکال» و «شفافیت رادیکال» بیشتر آشنا شوید، این کتاب درباره بهره‌وری که ساده و خواندنی است، همه نکات مهم را برای شما به ارمغان می‌آورد.

نقل قول: «زمان مانند رودخانه‌ای است که ما را به رویارویی با واقعیت می‌برد و ملزم به تصمیم‌گیری می‌کند. ما نمی‌توانیم حرکت خود را در این رودخانه متوقف کرده یا از مواجهه با آن جلوگیری کنیم. ما فقط می‌توانیم به بهترین شکل ممکن به آن نزدیک شویم.»

بخوانید اگر: می‌خواهید از یک کارآفرین باتجربه یاد بگیرید که رویکردی غیرمتعارف (و شاید بحث‌برانگیز) برای بهره‌وری دارد.

کتاب درباره بهره‌وری

7. آن اصل کاری: حقایقی ساده اما حیرت‌انگیز که پشت نتایج فوق‌العاده پنهان‌اند

نویسنده: گری کلر و جی‌ پاپاسان، مترجم: علی قاسمی، انتشارات: میلکان

این کتاب درباره بهره‌وری بر مفهوم «کار اصلی» تمرکز می‌کند که افراد از این مفهوم ساده و قدرتمند برای تمرکز بر آنچه در زندگی شخصی و کاری خود اهمیت دارد استفاده می‌کنند. ناصل کاری، پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز و وال‌استریت ژورنال بوده است و به بیش از 40 زبان ترجمه شده است. این کتاب در داخل کشور توسط مترجمان متعددی ترجمه شده و توسط انتشارات نون، جهاد دانشگاهی، آموخته، در دانش بهمن، آرون، نیک‌مهر و ابوعطا به چاپ رسیده است.

نقل قول: «موانع ما را از رسیدن به هدف بازنمی‌دارند. مسیری راحت به هدفی کم‌اهمیت‌تر ما را بازمی‌دارد..»

بخوانید اگر: هم‌زمان هم چیزهای کمتری می‌خواهید و هم بیشتر. خواسته‌های متناقض و در عین حال جذاب دارید و تنها یکی از آن‌ها را می‌توانید انتخاب کنید.

8. چگونه یک نینجای بهره‌وری باشیم: کمتر نگران باشید، بیشتر به دست آورید و کاری را که انجام می‌دهید دوست داشته باشید

نویسنده: گراهام آلکوت

این کتاب که توسط یکی از برجسته‌ترین کارشناسان بهره‌وری بریتانیا نوشته شده است، همه چیز را در مورد استفاده حداکثری از توجه شما، غلبه بر تعلل و یادگیری هوشمندانه کار کردن است – نه سخت تر را دربر دارد. با خواندن این کتاب درباره بهره‌وری، تاکتیک‌هایی برای محافظت از زمان خود به دست خواهید آورد و بینش‌هایی در مورد چگونگی حفظ آرامش و کار با ذهنی روشن به دست خواهید آورد.

نقل قول: «مشکل این است که الگوی کار مدرن آنقدر به ما حس کامل یا فضای شفاف کمی می‌دهد که به نظر می‌رسد ما دائما در حال تلاش برای دیدن نور در انتهای یک تونل طول و دراز هستیم.»

بخوانید اگر: به دنبال یک راهنمای سرگرم‌کننده و در دسترس برای بهره‌وری هستید که خودش را زیاد جدی نگیرد.

 

کتاب درباره بهره‌وری

9. کاربرد اصل قانون 20/80: 80 درصد نتیجه‌ها تنها با 20 درصد تلاش حاصل می‌شوند.

نویسنده: ریچارد کخ، ترجمه: فرشید غضنفری، انتشارات: راز معاصر

میلیون‌ها نفر از افراد بسیار مؤثر با درک این واقعیت ساده که 80 درصد از نتایج شما ناشی از 20 درصد تلاش شما است، نتایج بهتری کسب کرده‌اند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که 20 درصدی را که منجر به 80 درصد می شود شناسایی کنید؛ پرفروش‌ترین کتاب جهانی ریچارد کخ که میلیون‌ها نسخه فروش دارد، به شما نشان می‌دهد چگونه. این کتاب درباره بهره‌وری اکنون کاملاً بازبینی و به‌روزرسانی شده و قدرتمندتر و ضروری‌تر از همیشه است. این کتاب چگونگی بکارگیری این اصل را آشکار می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه از آن به روشی سیستماتیک و عملی برای افزایش اثربخشی و بهبود شغل خود استفاده کنید.

نقل قول: «ما می‌خواهیم باور کنیم که نوآوری کار دشواری است، اما از طریق استفاده از اصل 20-80، نوآوری هم آسان و هم سرگرم‌کننده می‌شود.»

بخوانید اگر: می‌خواهید با کار کمتر، نتیجه و دستاورد بیشتری داشته باشید.

10. مدیریت کسب و کار و بهره‌وری

نویسنده: محمدتقی طغرایی، سید سعید میرواحدی، فرزانه خالویی، شیوا گورتانیان، انتشارات: مرکز نشر دانشگاهی

در بحث از توسعه کارآفرینی و کسب و کارها، مدیریت اثربخش رشد کمی و کیفی آن‌ها جهت ورود به مرحله تثبیت و توسعه است که با پیچیده شدن فضای کسب و کار در سال‌های اولیه رشد شرکت ها نوپا می‌تواند آن‌ها را با فروپاشی مواجه نمود. بر این اساس یادگیری و کسب دانش مهارت‌های اداره یک کسب و کار می‌تواند در توسعه آن مثمر ثمر باشد. کتاب مدیریت کسب و کار و بهره‌وری یکی از آثار خوب تألیفی می‌باشد.

کتاب درباره بهره‌وری

 

کتاب‌های بهره‌وری وقت شما را آزاد می‌کند

به‌عنوان یک مدیر، یک کارمند، یک دانشجو، یا به‌عنوان هر کسی که به‌دنبال جاه‌طلبی‌های کوچک و بزرگ روزانه، زمان محدودی در اختیار داریم، مدیریت زمان و رسیدن به بهره‌وریِ بهتر یکی از چالش‌های اصلی ماست. نرم‌افزارهای مختلف و کتاب‌ها و مقالات متعددی که هرساله در این حوزه منتشر می‌شوند و در فهرست پرفروش‌ها قرار می‌گیرند، اهمیت این نکته را تأیید می‌کنند. از طرفی، اگر دقت کنیم می‌بینیم که اگر از روش مناسبی برای رسیدن به بهره‌وری استفاده نکنیم، راه‌حل انتخابی ما، خودْ مانعِ جدیدی برای رسیدن به اهداف‌مان خواهد بود.

فقط کافی است در روز 15 دقیقه زمان بگذارید و مطالعه یک کتاب درباره بهره‌وری را در برنامه خود قرار دهید. اگر همین الان شروع کنید، جلوتر از برنامه کاری قبلی خود خواهید بود و حتی ممکن است برخی از تکنیک‌هایی که یاد می‌گیرید، به شما کمک کند تا روز کاری خودتان را متحول سازید.

سخن آخر

در این مقاله، به معرفی ده کتاب بهره‌وری پرداختیم. شما چه کتاب‌های دیگری را توصیه می‌کنید؟ در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

اگر این پست را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنم مقاله 7 کتاب مدیریتی پیشنهادی Forbes که باید بخوانید را هم ببینید.

نویسنده

عطیه بورونی

دانش آموخته مقطع دکتری در رشته مهندسی صنایع گرایش تجزیه و تحلیل سیستم‌ها با بیش از 20 عنوان مقاله در نشریات علمی و بین المللی در حوزه‌های مدیریت منابع انسانی، مدیریت دانش، مدیریت پروژه و بازاریابی

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *