عارضه یابی سازمانی

عارضه یابی سازمانی

عارضه‌یابی سازمانی روشی مؤثر برای بررسی عمیق در یک سازمان است به جهت سنجش فاصله بین کارایی آن سازمان در وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب، و بررسی چگونگی رسیدن این سازمان به اهداف خود. پیش از این، عارضه‌یابی سازمانی به عنوان یک تکنیک و بخشی از فرآیند توسعه سازمانی شناخته می‌شد، اما در سال‌های اخیر خودش به عنوان یک روش مهم مورد توجه قرار گرفته است.

تیم ناربن به شما کمک می‌کند تا با استفاده از فرآیند عارضه‌یابی سازمانی، در جهت توسعه سازمان خود گام بر‌دارید. به این ترتیب که مشکلات سازمان شما و عوامل به وجود آمدن آنها را به طور دقیق شناسایی و بررسی می‌کند. سپس همراه با مدیریت سازمان، طی یک فرآیند مشترک، در جهت رفع مشکلات و ارتقای کارایی، اقدامات اصلاحی پیشنهاد می‌کند. شما با همراهی ناربن می‌توانید برای تغییر در سازمان خود برنامه‌ریزی کنید.

عارضه‌یابی سازمانی یک فرآیند ارگانیک است که با هر بار اجرای آن، وضعیت تازه‌ای برای سازمان حاصل شده و تغییرات مورد نیاز تازه‌ای شناسایی و اولویت‌بندی می‌شوند، به این ترتیب مجدداً نیاز به فعال شدن عارضه‌یابی سازمانی و طرح برنامه‌های تازه برای تغییر است. از مهم‌ترین فواید فرآیند عارضه‌یابی سازمانی این است که به خودی خود زمینه افزایش هوشیاری مدیریت سازمان را فراهم می‌کند.

سوالات متداول

منظور از عارضه‌یابی سازمانی چیست؟

عارضه‌یابی سازمانی یک روش مؤثر و خلاقانه برای بررسی عمیق یک سازمان در تمام سطوح آشکار و پنهان آن است، جهت درک مشکلات و ریشه آنها، به منظور ارائه راهکارهایی در جهت تغییر مثبت سازمان. عارضه‌یابی سازمانی به نوعی شبیه به معاینه بیمار توسط پزشک است.

چه وقتی عارضه یابی سازمانی ضرورت می‌یابد؟

هر زمان که یک سازمان با مشکلاتی نظیر: ضعف در عملکرد برخی بخش‌ها، واحدها یا بلوک‌های ارتباطی، ضعف در عملکرد کلی سازمان، شکست‌های مکرر سیستم مدیریتی یا یک فرآیند سازمانی، نقض مکرر یک هنجار سازمانی، کاهش رعایت نظم، افت کیفیت خروجی‌ها، افزایش غیبت از کار، افزایش درگیری بین بخش‌ها، و غیره مواجه شود، نیاز به عارضه‌یابی سازمانی برای بخشی از سازمان یا کل آن ضرورت می‌یابد.

مراحل اصلی چرخه عارضه‌یابی سازمانی چیست؟

تعیین جهت‌گیری کلی، تعیین اهداف، جمع‌آوری داده، تحلیل/تفسیر، بازخورد، تدوین برنامه اقدام، اجرا، نظارت/ سنجش، ارزیابی

چه عناصری در عارضه‌یابی سازمانی بررسی می‌شود؟

تحلیل اهداف، تحلیل تخصیص منابع، بررسی محیط خارجی، بررسی محیط داخلی سازمان، شیوه‌های کاری، فناوری، منابع دیگر، سیستم‌ها.

اولین مرحله از فرآیند عارضه‌یابی سازمانی در ناربن چیست؟

فرآیند عارضه‌یابی در ناربن به این ترتیب است: شناسایی نیازهای سازمان (بنابراین اولین مرحله، شناسایی فرآیندها و مهارت‌های فعلی سازمان شماست و مقایسه آن با وضعیتی که می‌خواهد/نیاز دارد به آن برسد)... تصمیم‌گیری درباره چگونگی رسیدن به نیازها... انتخاب نحوه مداخله در سازمان برای ایجاد تغییرات مثبت... اجرا... و ارزیابی.

ناربن مسائل سازمان‌ها را چگونه شناسایی می‌کند؟

این روش‌ها در شناسایی مسائل سازمان رایج است:

پرسشنامه؛ مصاحبه؛ مشاهده؛ تحلیل سوابق، بخشنامه‌ها، گزارش‌های ارزیابی و ادبیات سازمانی‌های دیگر؛ تحلیل داده‌های آماری سازمان‌ها و بخش های مختلف؛ گروه‌های ضربت و گروه‌های کاری؛ کارگاه‌های شناسایی مشکل/ حل مسئله؛ سمینارها، نشست‌های علمی و برنامه‌های آموزشی؛ ثبت و بررسی حوادث مهم.

روش‌ها و تکنیک‌هایی که ما در عارضه‌یابی به کار می‌گیریم، چیست؟

تا کنون، روش‌های مختلفی برای عارضه‌یابی سازمانی معرفی شده‌اند. برخی از آنها که ناربن در شرایط مختلف از آن بهره می‌برد شامل این موارد است: تحلیل سیستمی لیکرت، مدل شش جعبه ویزبورد، مدل 7s مکینزی، مدل هوش سازمانی فالتا، و ...

انواع عارضه‌یابی سازمانی چیست؟

بسته به شرایط، تقاضا، نیازها و اهداف مشتری، مدل‌های مختلفی برای عارضه‌یابی سازمان مشتری توسط گروه ناربن به کار گرفته می‌شود. برخی از مدل‌های رایج برای عارضه‌یابی سازمانی موارد زیر است:

کارت امتیازی متوازن، بنچ مارکینگ، باز مهندسی فرآیندهای کسب‌و‌کار، مدیریت کیفیت، تغییر فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش، مدیریت بر اساس اهداف، مدیریت کیفیت جامع